x

Paryż i Magda Głodek

18 kwietnia 2023

Magda Głodek to artystka, która nieustannie się rozwija, poszukując wciąż nowych form wyrazu artystycznego odczuwania emocji i relacji. Nie poprzestając na dotychczasowych osiągnięciach, w ostatnim czasie ukończyła pracę nad cyklem obrazów „Origin”, wyrażając siebie i swoje współodczuwanie Świata poprzez abstrakcyjną formę. W ramach cyklu „Origin” na zamówienie hotelu butikowego w samym centrum Paryża tuż obok wieży Eiffla, powstała kolekcja obrazów „Origin/Alberte”.
 
Inspiracją do stworzenia serii był kontekst łączący właścicieli kolekcji z produkcją wysokogatunkowego koniaku i korków do wina. Połączenie z naturą i międzypokoleniowe relacje był punktem wyjścia w tych artystyczno-estetycznych rozważaniach. Artystka w charakterystyczny dla siebie sposób z dużą dozą wrażliwości, uważności i czułości, które dotąd znane nam były z obrazów z kobiecymi wizerunkami, poprzez abstrakcyjną formę wznosi się ponad dotychczasowe doświadczenia. Harmonijnie łącząc barwy, daje poczucie ukojenia i spokoju, by za chwilę przejść w dynamiczne struktury i zestawienia, wprowadzając do swojego malarstwa barwy i odcienie, których dotąd nie używała. Bordo i wszelkie pochodne mu odcienie, przywodzą na myśl barwę i płynną strukturę trunku. Mocne akcenty kolorystyczne, czerni i głębokich ziemistości, pojawiają się zgrabnie, organicznie wyłaniając się z palety szarości i bieli. Szkarłatny kolor zmysłowo rozlewa się i zespaja pozostałe elementy kolorystyczne i fakturalne, mimo iż kontrastowy i dominujący w swej palecie, tutaj tak spójnie estetycznie rozlewa się pod fakturą farb. Struktura tych fakturalnych płócien wyczuwalna jest pod palcami. Każdy ślad farby, warstwa po warstwie, konsekwentnie nakładany, tworzy obraz historii w procesie twórczym artystki. To zapis emocji towarzyszących powstawaniu obrazów, a w odniesieniu do cyklu, zapis międzypokoleniowych pasji i tradycji winiarskich.
 
W dziełach widać wyraźne nawiązanie do natury, krajobrazu winnic, linearnie ułożonych rzędów winorośli. W strukturze prac można odnaleźć podobieństwa do Tortula Compniacensis, grzyba charakterystycznego dla procesu powstawania koniaku. Płynne, organiczne formy inspirowane są środowiskiem naturalnym francuskich winnic, zmianami i procesami w niej zachodzącymi. To artystyczna interpretacja, metafora natury i człowieka, gdzie linie są jak korzenie, będące międzypokoleniowymi połączeniami. Regularne procesy w naturze są jak powtarzalne kody kulturowe i pokoleniowe. Tak jak w sferze ludzkiej przenoszone są geny, zachowania i obyczajowe uwarunkowania, tak w naturze procesy odradzają się cyklicznie, zgodnie z fazami księżyca i porami roku. Roślinność potrafi żyć w symbiozie, ale są także gatunki ekspansywne, dominujące, destrukcyjne, analogicznie jak w naturze ludzkiej. W takim kontekście warstwy struktur i faktur kreowanych na płótnach Głodek, symbolizują emocjonalność człowieka i stają się odniesieniem do struktur w naturze. 
 

Izabela Rogala, kuratorka i historyczka sztuki
 

 


 
Zdjęcia: Jola Wachiel
 

Kontynuując zgadasz się na politykę cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close