„Erbil”, 2022, olej na płótnie, 200 x 140 cm
Meczet w Erbil (Irak, region Kurdystanu) to współczesna konstrukcja, której fundatorem jest rodzina Khayat. Konstrukcję rozpoczął ojciec, a ukończył w 2005 roku syn. Projekt nawiązuje do najświetniejszy dzieł architektury islamskiej- przypomina znany turystom tzw. Meczet Alabastrowy w Kairze i Meczet Błękitny w Stambule.
Psychodeliczna dekoracja kopuł jest typowym zabiegiem w sztuce islamu. Nagromadzenie wzorów i kolorów ma wprowadzać widza/wiernego w stan kontemplacji, wyzuty z racjonalnego, ziemskiego myślenia.
„Księżyc”, 2022, marmur Nero Marquina, Onyks miodowy
Księżyc to metafora tajemnych stron natury, sił nadprzyrodzonych.
Poprzez swoją zmienność symbolizuje kobiecość, płodność. Do księżyca wznoszono także modły o obfitość plonów.
Szlachetny marmur Nero Marquina wydobywany jest w Kraju Basków (region Hiszpanii). Jego naturalne żyłkowanie przywodzi na myśl chmury na tle nieba. Onyks miodowy, z którego wykonałam podstawę, to najszlachetniejszy i najbardziej transparentny z onyksów. Ma taki sam skład mineralny co marmur, ale formował się nie w głębokościach, ale w wodzie źródlanej. Delikatny, falisty wzór na onyksie powstał przez stulecia osadzania się minerałów zawartych w strumieniu.
„Merkaba”, 2021, marmur Sahara Noir, marmur Thassos
Czworościan gwieździsty to forma obecna w nauczaniu mistycznym wielu kultur, tzw. świętej geometrii. Składa się z dwóch, krzyżujących się trójkątnych piramid. Symbolizują one uzupełniające się przeciwieństwa – pierwiastek kobiecy i męski, światło i ciemność. Piramidy wirujące w przeciwstawnych kierunkach i wokół własnej osi tworzą silne pole energetyczne.
MER oznacza światło, KA duszę, BA to ciało/rzeczywistość fizyczna. W tradycji judaistycznej Merkaba oznacza Rydwan Światła.
Ja wyprowadziłam tę bryłę z kamienia w bardzo prosty sposób- wycinając z sześcianu mniejsze trójkąty. Prostota, logika i boskość sztuki obliczeniowej…
O Artystce
Marta Banaszak (ur. 1975)
Malarstwo olejne, grafika warsztatowa w technice linorytu, rzeźba w marmurze.
Spójność, równowaga, uniwersalność w formie i treści. Prace inspirowane matematycznymi obliczeniami sztuki islamu i poszukiwaniami formalnymi na temat geometrii w renesansowej Europie. Bryły, światło, przestrzeń. Relacja między sztuką, nauką, uduchowieniem.
Dyplom magisterski i doktorski na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie, dwuletni staż na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Damaszku. Dyplom magisterski na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk społecznych UW.
Prace w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Narodowego w Damaszku, w szeregu placówek dyplomatycznych. W kolekcjach prywatnych w Szwajcarii, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii. Ponad 20 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, min. w Musée National des Beaux-Arts d’Alger, 11 nagród w konkursach graficznych polskich i międzynarodowych.
Kontynuując zgadasz się na politykę cookies. Więcej informacji
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.