x

Odnajdując boginię

12 kwietnia 2024

Malarstwo Doroty Łapy-Maik odzwierciedla jej życiową filozofię. Twórczość artystyczna i codzienne doświadczenia są dwiema spójnymi, przenikającymi się ze sobą płaszczyznami, z których wyłania się obraz kobiety poszukującej, świadomej, pełnej pasji i celebrującej życie.
 
Artystka maluje, łącząc swoje doświadczenie i wiedzę z intuicją. Otwarta na nieprzewidywalność procesu tworzenia, na ogół przystępuje do niego bez szczegółowych planów, szkiców i ram. Kieruje się swobodnym przepływem, impulsem i improwizacją, pozwalając sobie na nieograniczoną swobodę twórczą. Mierząc się z chaosem, przypadkowością i nadmiarem, podąża za swoją wewnętrzną, naturalną potrzebą ekspresji.
 
Wolność w procesie kreacji przynosi autentyczność. Obrazy wchłaniają widza w intymny świat artystki, stając się polem do jego własnych indywidualnych odczuć i rozważań. Łapa-Maik maluje często kilka obrazów jednocześnie, przemieszczając się między płótnami jak w ekspresyjnym, spontanicznym tańcu, który artystka kocha i praktykuje także poza pracownią. Ciekawi ją impuls wychodzący z ciała i przepływ energii, prowadzący w kierunku uwalniania emocji. Ruch wyzwala przestrzeń dla pomysłów i decyzji.
 
Proces powstawania obrazów ma dla niej wymiar medytacyjny. Poszukuje wyciszenia w świecie pełnym zgiełku. Naturalna potrzeba ekspresji staje się formą uzdrawiania duszy, dążącej do odkrywania swoich wewnętrznych, pierwotnych prawd. Artystka doświadcza, że drogą do wewnętrznej wolności jest uważność w życiu codziennym. Obecność. Cisza pozwala usłyszeć głos własnego serca, daje odwagę podążania za najgłębszymi pragnieniami. Artystka rozmawia ze swoim wewnętrznym dzieckiem, przytula je, akceptuje i rozumie. To wszystko czyni ją szczęśliwą i żyjącą
w zgodzie ze sobą, przyjmującą codzienność wraz z całym pakietem życiowych wyzwań. Otwarcie na zmiany przynosi także potrzebę zmierzenia się z tym, co bolesne. Wyjście ze strefy komfortu buduje wzrost, a każdy życiowy przełom prowadzi do przeorganizowania życia, tak, by na swój sposób dostosować się do nowej rzeczywistości. Powstające obrazy stają się w tym kontekście ukojeniem
w nadmiarowym i niespokojnym świecie.
 
Inspiracji dostarcza też artystce przyroda, odkrywanie jej i odczuwanie. Spacery wśród roślin, uważna obserwacja i głębokie przeżywanie tego, co wokół, wchłanianie kolorów i kształtów flory i fauny to bezdenne źródła inspiracji formami organicznymi, barwnymi niuansami, ulotnością i zmiennością cykli i pór roku. Cykliczność i powtarzalność daje ukojenie i zaufanie, że wszystko ma swój początek i koniec.
 
Eksplozja żywych i intensywnych tonacji, ekspresyjnie wyrażonych poprzez spontaniczne pociągnięcia pędzla, emanuje z obrazów artystki. Kolor na obrazach Łapy-Maik jest jak energetyczny wulkan barw, oddający żywiołowość jej osobowości. To magnetyczna siła przyciągająca oko widza. Hipnotyzujący, niemalże fluorescencyjny róż, odważnie zestawiony z kobaltem i turkusem, jest jak barwny talizman, ładujący ludzkie zasoby. Otwarte kompozycje i dynamiczna linia o nierównych konturach, pozwalają barwom swobodnie przepływać, tworząc obrazy o szerokim spektrum interpretacji.
 
W najnowszych pracach artystka, oczarowana światem mitologicznych bogiń, sięga po historię kobiet herosek, czarodziejek, o których tak opowiada: „W ujęciu feministycznym Medea przed Eurypidesem nie była dzieciobójczynią, ale potężną czarodziejką i kapłanką (bogini Hekate), a nawet boginią, dobroczynną, związaną z Demeter, być może jej aspektem. Miała moc odmładzania i regeneracji, przywracania płodności, zaklinała węże, znała tajemnice ziół, łączyła energie Słońca i Księżyca. Obok niej wyłoniły się dla mnie kolejne potężne boginie i feministyczne reinterpretacje ich mitów i związanych z nimi archetypów: w pierwszym rzędzie właśnie Hekate i Demeter. Poczułam się zafascynowana”.
 
Malarstwo Łapy-Maik jest więc opowieścią o przemianie i poszukiwaniu. Zwracając się do na nowo opowiadanych mitów, w których boginie odzyskują swoją dawną potęgę i niezależność poszukuje ich własnej interpretacji. Jest to droga pełna zakrętów i przygód, a obrazy, które można oglądać na wystawie są jak wybrane kadry z różnych etapów tej fascynującej podróży.
 
Izabela Rogala, kuratorka wystawy
 
Wystawa trwa do 12 maja 2024 roku

Cennik prezentowanych na wystawie prac. 
 


 

Kontynuując zgadasz się na politykę cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close