Obrazy Amonarii to synteza między pozornie chaotycznymi plamami i chlapnięciami farby, a dobrze przemyślaną formą i kompozycją. Artystka stosuje metodę drippingu sięgając do korzeni amerykańskiego malarstwa kręgu ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Pozwala jej ona na uzyskanie nieoczekiwanych form przez ściekającą farbę. Artystka nie poprzestaje jednak na abstrakcji, malując tą metodą nadaje formę malowanym obiektom. Balansuje pomiędzy chaosem, a precyzją i przypadkiem.
Tworzy malarski świat, w którym improwizacja staje się najcenniejszym narzędziem artystki. Spontaniczne i niekontrolowane elementy, zacieki i przetarcia, budują charakter obrazów nadając im ekspresyjną formę. Natomiast precyzja jest narzędziem kontroli, dynamicznym życiem barw i form dzieła. Prace są delikatne i subtelne, powstają w procesie twórczego prowadzenia instynktem. Kontury niewyraźne i rozmyte, żywe barwy, przenikające formy, umiejętna gra światła i cienia, to na nich zbudowane są kompozycje i klimatyczny świat obrazów.
Artystka poszukując emocji próbuje uchwycić to co niewidoczne na pierwszy rzut oka: uczucia, pragnienia, tęsknoty. Zgłębia różne odcienie psychiki ukazując wieloznaczność jej natury. Obrazy stają się zachętą do refleksji nad sobą, nad własnymi doświadczeniami, cechami i emocjami poprzez pokazanie złożonych osobowości. Wnikliwe obserwacje prowadzą do eksploracji świata, zarówno ludzkich emocji, jak i do tajemniczego świata fauny.
W każdym z nas są wzajemnie wykluczające się zbiory cech, jednocześnie się uzupełniające, które tylko wspólnie tworzą nierozerwalną i integralną całość – to dychtomia osobowości, to także nazwa cyklu malarskiego, który artystka tak chętnie zgłębia, analizuje i interpretuje, próbując uchwycić te zależności. Każdy z nas posiada w sobie zarówno te mroczne, jaki i jasne strony osobowości, które wpływają na nasze zachowanie i interakcje z innymi. Przenikliwe, mądre i jednocześnie tajemnicze spojrzenia portretowanych zwierząt, obrazują wielowarstwowość i złożoność ich świata. „Poprzez przypisywanie poszczególnym zwierzętom określonych cech, staram się znaleźć odpowiednie analogie do ludzkich charakterów. Następnie, analizując te cechy, staram się zgłębić zarówno oczywiste, jak i nieznane mi aspekty ich osobowości” – podkreśla artystka.
Poszukiwanie prawdy i uwypuklenie tego drzemiącego w każdym z nas kontrastu staje się celem procesu kreacji. Nasza osobowość składa się z różnych aspektów. Każdy obraz to historia tego co artystka przeżywa, pełen metafor i ekspresji. Proces twórczy dla Amonarii to stan uwolnienia emocji, dogłębnej ich analizy, wyciszenia i samorefleksji. To metoda na znalezienie wewnętrznej równowagi i harmonii. Prawda, interpretowana przez filtr emocji – najważniejsza wartość w malarstwie, jest narzędziem dotarcia do widza w sposób szczery i autentyczny.
Kuratorka Izabela Rogala
Wystawa trwa do 22 września 2024 roku
Kontynuując zgadasz się na politykę cookies. Więcej informacji
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.